Inzain Girona Gravel Camp Ride Report

Tio glada gravel entusiaster åkte till Girona för Inzains Gravel Camp. Vill du så kan du se en video om vår upplevelse här.

Dag 1 Anglés

Alla dagar började med lyxfrukost på ikoniska La Fabrica, cykel caféernas cykelcafé. Varje dag fick vi en ny variant på gröt, yoghurt, macka och så minst två av deras otroligt goda kaffe. De höll specialöppet för oss, väldigt bra start på dagarna.

En kortare checkout-ride från hotellet längs flodens norra strand, fika i Anglés och så hem via den södra sidan. Inte så många höjdmeter, men en fin tur utan några utmaningar, ja kanske då att mitt datorfäste levde sitt eget liv 🙂

Via Verde

Vi hade bestämt att äta oss igenom Tripadvisors lista över bästa restaurangerna i Girona (förutom de med stjärnor i Guide Michelin). Första kvällen blev det Pizzeria Marghe, etta på listan. Pizzorna höll världsklass, det måste medges.

Dag 2 Empordá

Efter Frukost begav vi oss på en niomila tur mot Emporda. Vi följer floden österut på väldigt flowiga vägar, snällt, snabbt och helt underbart. En missräkning var att Rustik, ett annat mycket berömt café som var tänkt för lunch, plötsligt hade stängt, men alternativ fanns för de hågade i grannbyn. Inga klättringar idag heller, aggregerade höjdmetrar ungefär som hemma i Stockholm.

Champagnegrus

Dag 3 Bunyoles

Det här var min favoritdag, fantastiska vägar en del klättringar och så fika på Banny Vales brygga, som sticker rakt ut i sjön. Livskvalitet extraordinaire!

Det hade regnat lite på natten så på ett ställe hade vi lite skön peanut butter mud (Ni som varit i Kansas kanske vet hur den är). Vi fick också ett kedjehopp, men det klarades av med gemensamma krafter.

Banny Vales

Vägen hem var mest nedför på fingrus, Via Verde och lite asfalt, ölen i mål satt som en smäck! kvällens restaurang var La Piccola, väldigt oansenligt yttre och ståljalusier med graffitti, men skenet bedrog. En riktig pärla till restaurang, jag åt den bästa Caprese någonsin i mitt liv, gott vin från Emporda gjorde inte saken sämre.

Dag 4 Santa Valles – Traka

Första dagen med lite mer höjdmeter oh flera riktiga klättringar. Rutten följde till en del Traka, det berömda grusloppet som går i slutet av april.

Sista delen av klättringen blev rätt tuff, skogsmaskiner hade kört ner för den 18% backen och gjort den lerig, även de starkaste fick se sig besegrade. Vägarna var slingriga med omväxlande skog, slätt och fält. Vi passerade ett spännande ställe, vi valde kalla det “knarkfabriken”, flera STORA hundar var kedjade med GROVA kedjor och så en 22% backe som bonus :).

Lunch på ett riktigt kultigt ställe, de plockade ihop lite spanska specialiteter åt oss. Supergott. Returen bjöd på mer klättring och bilfria, helt magiska vägar.

På kvällen var det dags för avsmakningsmeny på mimolet, väldigt väldigt gott.

Dag 5 Rocacorba

Gironas mest ikoniska klättring, men för oss, på grus. Tuff, brant och underbar. Vissa av oss tog en snällare tur och vissa en utflykt till Tossa de Mar.

Vi sammanstrålade igen till kvällen för en enklare middag på hotellet.

Dag 6 Vilodag – Dali Museum i Figueres

Om ni får chansen, så gör ett besök, det är en upplevelse i sig.

Dag 7 Vulkanturen

Vädret var enligt prognos lite utmanande så vi valde en kortare tur, den gick igenom Europas största öppna vulkankrater, men det var inget man kunde se, den är så väldig att det kändes som vanligt landskap.

Även om turen var lite kortare, cirka 50km så var den riktigt trevlig. Lagom mix av champagnegrus, lite slingrig singletrack sammanbundet av kortare asfaltsetapper.

Vissa av oss var sugna på fisk och styrde kosan till Octopus, en mycket bra fiskrestaurang även om inredningen hade lite karaktär av “ljusrörsromantik”.

Dag 8 Sea Otter Europe

Vi skulle kört den större delen av denna tävlingsbana, men det regnade så vissa valde köra en del av den, medan vi andra väntade ut regnet och istället tog en asfaltstur när solen kom fram igen.

31 km med 500 höjdmeter och tre klättringar, kort och hårt och väldigt fint. Just att kunna kombinera asfalt och grus är en av Gironas styrkors som cykeldestination.

Väl hemma var det nedpackning av cyklar och så avskedsmiddag, vi valde veckans favorit La Piccola och gjorde oss en trevlig kväll.