Ride Report Inzain Gravel Mallorca påske 2022

8.- 18. april 2022 arrangerte Inzain en grusleir på Mallorca. Vi var 12 personer som dro og vi hadde det kjempegøy. Været var ideelt, 23 grader, sol og lite vind.

Vi bodde i Alaró, en sentralt beliggende landsby langt fra turiststien ved foten av Orienten. For å gjøre det så trivelig som mulig hadde vi leid et Herskapshus på litt over 1000 kvadratmeter. I tillegg til basseng og yogarom (!) har huset også egen vinkjeller. Huset er en gammel olivenfabrikk som vår vertinne har smakfullt renovert til et leilighetshotell.

Etter at alle kom og ble hentet av vår private overføring til huset, ble syklene satt sammen. Vi har mek-stativ, digital momentnøkkel, pumpe og alt annet verktøy som kan være nødvendig på stedet.

Vi blandet å lage mat selv, gå ut og få servering til huset. En av dagene får vi vinsmaking og hjemmelaget Tapas. Nam

Kassetur, etter monteringen kjørte vi en kortere tur (55km) med en blanding av asfalt og grus, dels for å kjenne på underlaget og dels for å sjekke at alt er ok med syklene. På kvelden ble det tilbudt velkomstcava og meksikansk middag i huset.

9. april vi kjørte en ca 10 mil lang tur som starter direkte fra Huset, den slynger seg rundt på slettene med kaffe på et agro-hotell og deretter lunsj i Sineu, før vi via en gammel ruin og utrolige veier finner tilbake til Alaró.

10. april tid for den første omvisningen med vår lokale guide, den eminente Martin. Vi blir tatt med buss opp til toppen av Randa, for å starte dagen med en skikkelig nedkjøring. Vi bruker så resten av dagen på utrolig fine grusveier, spiser en god lunsj og sykler gjennom Felantix til Petra. Der tok noen toget og andre sykkelen videre til Alaró.

11. april Fjelldag! Avhengig av interesse og kondisjon ble MA10 syklet, en helt fantastisk vei langs Mallorcas østkyst. Fineste asfaltvei på Mallorca, etter vår mening.

12. april Første del av Brann å fyre på grus. Vi har bussen vår som tar oss til Formentor for å sykle fine veier til Sineu. Dessverre var Formentor stengt, men vi fikk en dag like godt for det. Vi kjørte f.eks. gjennom Albufera, den vakre naturparken. På Sienu kan du ta toget tilbake til Alaró eller sykle.

13. april Hviledag. Heng ved bassenget. Utflukt til Palma, fjellklatring eller en tur til Palma. Alle fant sin beste måte å hvile beina på.

14. april En tur rett ut av døren med noen eventyr som en ødelagt kjede og et glemt SRAM-batteri. Vi sykler ned mot Alcudia, tar en is på stranden og så gjennom naturparken og på grusveier tilbake til Alaro.

15 april Del 2 av fire-fire-turen. Vi starter i Sineu, noen syklet dit andre tok toget, en enkel måte å komme seg rundt på øya. Sykler er selvfølgelig velkommen. Denne dagen var også veldig vellykket. Stier, grusveier og et par alvorlige bakker førte oss via en hestepolo! spore ned til fyret ved ses Salines. Vi nøt havet før bussen vår hentet oss for turen tilbake til Alaró. De sterkeste valgte å sykle hele veien tilbake til Alaró, et skikkelig pass!

16. april En litt slakere passering på grusveiene på sletten utenfor Alaró. Dette var en veldig varm dag. Kjekt å ta en kald øl på torget når vi kom hjem.

17. april Parc L'levant Siste sykkeldag for denne gang og for en avslutning! Bussen vår henter oss for turen til Artá. Der sykler vi opp til Parc L'levant. En helt utrolig tur, med utsikt som vil ta pusten fra deg. Ganske bratt og ganske tøft, men så verdt det. Lunsj i Arta og deretter sykle tilbake til Alaró. En del av vollen som går fra Arta til Manacor. Helt ny, men nå med sporene borte. Du sykler inn på stasjonene, som ofte har kaféer med is å by på.

Noen ord fra deltakerne.

«Jeg syntes turene var bra. Veldig variert. Det er veldig greit å veksle mellom grus og asfalt slik at man belaster ulike deler av kroppen. Grus krever mye fokus på underlaget, og da er det deilig å kunne hvile hodet i ny og ne.»

«Jeg synes selve opplegget var flott. Huset var VELDIG bra med fantastiske omgivelser og en raus og hyggelig vertinne. Jeg liker spesielt godt at du ikke gjør opplegget for stort. Når du lander på store sportshoteller med korridorer, mister du følelsen av vennegjengen.»

"Jeg syntes selskapet var hyggelig og turene var flotte, så alt i alt veldig vellykket. Beliggenheten og overnatting perfekt, hyggelig med organisert transport og erfarne folk til å spørre om alt, og få perfekte tilpassede ruteforslag.”

Vi kjører neste gang i påsken 2023, 7.-16. april.