Inzain Girona Gravel Camp Ride Report

Ti glade grusentusiaster dro til Girona for Inzain's Gravel Camp. Hvis du vil, kan du se en video om opplevelsen vår her.

Dag 1 Anglés

Hver dag startet med en luksusfrokost på ikoniske La Fabrica, sykkelkafeenes sykkelkafe. Hver dag fikk vi en ny variant av grøt, yoghurt, sandwich og minst to av deres utrolig gode kaffer. De holdt en spesiell åpning for oss, veldig god start på dagene.

En kortere kassatur fra hotellet langs nordbredden av elven, kaffe i Anglés og så hjem via sørsiden. Ikke så mange høydemeter, men en fin tur uten noen utfordringer, kanskje da fikk datamaskinfestet mitt et eget liv 🙂

Via Verde

Vi hadde bestemt oss for å spise oss gjennom Tripadvisors liste over de beste restaurantene i Girona (unntatt de med stjerner i Guide Michelin). Den første kvelden var det Pizzeria Marghe, nummer én på listen. Pizzaene var i verdensklasse, det skal innrømmes.

Dag 2 Emporda

Etter frokost la vi ut på en ni mils tur mot Emporda. Vi følger elva østover på meget flytende veier, fint, raskt og helt fantastisk. En feilberegning var at Rustik, en annen veldig kjent kafé som var beregnet på lunsj, plutselig hadde stengt, men det fantes alternativer for de som ville i nabobygda. Ingen stigninger i dag heller, samlede høydemeter omtrent som hjemme i Stockholm.

Champagnegrus

Dag 3 Bunyoles

Dette var favorittdagen min, flotte veier litt klatring og deretter kaffe på Banny Vales brygge, som stikker rett ut i innsjøen. Livskvalitet ekstraordinær!

Det hadde regnet litt i løpet av natten så på ett sted hadde vi litt fin peanøttsmørslam (de av dere som har vært i Kansas vet kanskje hvordan det er). Vi hadde også et kjedehopp, men det ble klart med felles innsats.

Banny Vales

Veien hjem gikk stort sett nedover på fingergrus, Via Verde og litt asfalt, ølet i mål var som et slag i trynet! Kveldens restaurant var La Piccola, svært lite iøynefallende eksteriør og stålskodder med graffiti, men utseendet lurte. En ekte perle av en restaurant, jeg hadde den beste Caprese noensinne i mitt liv, god vin fra Emporda gjorde det ikke verre.

Dag 4 Santa Valles – Traka

Første dag med litt større høyde og flere skikkelige stigninger. Ruten fulgte en del av Traka, det berømte grusløpet som går i slutten av april.

Den siste delen av stigningen var ganske tøff, skogsmaskiner hadde kjørt ned bakken 18% og gjort det gjørmete, selv de sterkeste ble beseiret. Veiene var svingete med vekslende skog, slette og jorder. Vi passerte et spennende sted, vi valgte å kalle det "narkofabrikken", flere STORE hunder ble lenket med RØVE kjettinger og så en 22%-bakke som bonus :).

Lunsj på et veldig kult sted, de satte sammen noen spanske spesialiteter for oss. Super deilig. Returen bød på mer klatring og bilfrie, helt magiske veier.

På kvelden var det tid for smaksmenyen på Mimol, veldig veldig bra.

Dag 5 Rocacorba

Gironas mest ikoniske stigning, men for oss på grus. Tøft, bratt og herlig. Noen av oss tok en snillere tur og noen en utflukt til Tossa de Mar.

Vi kom sammen igjen om kvelden for en enklere middag på hotellet.

Dag 6 Hviledag – Dali-museet i Figueres

Får du sjansen, ta turen innom, det er en opplevelse i seg selv.

Dag 7 Vulkanturen

I følge meldingen var været litt utfordrende så vi valgte en kortere tur, den gikk gjennom Europas største åpne vulkankrater, men det var ingenting man kunne se, det er så enormt at det føltes som vanlig natur.

Selv om turen var litt kortere, ca 50km, var det veldig fint. Akkurat den rette blandingen av champagnegrus, lett svingete singletrack forbundet med kortere asfaltetapper.

Noen av oss var sultne på fisk og styrte veien til Octopus, en veldig god fiskerestaurant selv om innredningen hadde litt "lyspæreromantikk".

Dag 8 Sea Otter Europe

Vi skulle kjøre mesteparten av denne løpsløypa, men det regnet så noen valgte å kjøre en del av den, mens vi andre ventet ut regnet og i stedet tok en asfalttur når sola kom frem igjen.

31 km med 500 høydemeter og tre stigninger, kort og hardt og veldig fint. Å kunne kombinere asfalt og grus er en av Gironas styrker som sykkeldestinasjon.

Hjemme igjen var det utpakking av sykler og så avskjedsmiddag, vi valgte ukens favoritt La Piccola og hadde en hyggelig kveld.