Ride Report Inzain Gravel Mallorca høsten 2021

10-17 oktober 2021 arrangerte Inzain en grusuke på Mallorca. Vi var 13 personer som dro og vi hadde det kjempegøy. Været var ideelt, 23 grader, sol og lite vind.

Vi bodde i Alaró, en sentralt beliggende landsby langt fra turiststien ved foten av Orienten. For å gjøre det så trivelig som mulig hadde vi leid et Herskapshus på litt over 1000 kvadratmeter. I tillegg til basseng og yogarom (!) har huset også egen vinkjeller. Huset er en gammel olivenfabrikk som vår vertinne har smakfullt renovert til et leilighetshotell.

Etter at alle kom og ble hentet av vår private overføring til huset, ble syklene satt sammen. Vi har mek-stativ, digital momentnøkkel, pumpe og alt annet verktøy som kan være nødvendig på stedet.

Kassetur, etter monteringen kjørte vi en kortere tur (55km) med en blanding av asfalt og grus, dels for å kjenne på underlaget og dels for å sjekke at alt er ok med syklene. På kvelden ble det tilbudt velkomstcava og meksikansk middag i huset.

mandag vi kjørte en ca 10 mil lang tur som starter direkte fra Huset, den slynger seg rundt på slettene med kaffe på et agro-hotell og deretter lunsj i Sineu, før vi via en gammel ruin og utrolige veier finner tilbake til Alaró. Vel fremme hadde Risto klart en skikkelig grillmiddag som vi koste oss med vin, øl og mye latter.

Tirsdag, tid for den første omvisningen med vår lokale guide, den eminente Martin. Han hadde laget en tur rundt Campos. Helt nytt område for meg og vi fikk oppleve en utrolig variasjon med grusvei, sti, enkeltspor og fantastisk utsikt. Uten ham ville vi aldri ha klart å finne mange av disse edelstenene. Vi hadde en privat buss som tok oss dit og hjem. Noen valgte imidlertid å ta veien igjen i stedet. Vi ankom samtidig, da resten av oss var "tvungetDrikk en øl eller to i Campos.

onsdag ble bra som hviledag, mange dro ned til Palma for en liten tur og shopping. Rapha-butikken fikk besøk. Andre benyttet anledningen til å slappe av i Alaró og sole seg ved bassenget.

Torsdag noen valgte å kjøre Berg på asfalt. Et tips er å ta med to hjulpar dersom du har grove dekk til grus. De av oss som ikke ville kjøre fjell tok en tur til Albufera, nasjonalparken like ved Alcudia. Den bød på ganske mange eventyr, som å miste batteriet til SRAM AXS og en gått i stykker kjede! Men alt ordnet seg og vi hadde en flott dag. Da det begynte å bli sent, valgte vi å ta toget hjem fra Sa Pobla. På kvelden var det vinsmaking og foredrag av Dan fra nye Bodegan, se Rotes. Hjemmelaget tapas ble servert til den i boks Fressas egen vinkjeller, sa Portassa. Nam!

Sineu var på turn fredag. Martin hadde laget et tøft eventyr i fjellene rundt byen, mye ekte Hike-a-Bike men også veldig fine veier. Det var nødvendig med doble fiken. Mallorca har et utmerket tognettverk som tillater sykler, en fin måte å unngå transport og bruk hele øya.

lørdag det var slutten og vi hadde lagret det beste til sist. Parc Llenfant nord for Arta, hvor vi ble kjørt med vår private transport. Utrolig vakker men også veldig tøff, bratte bakker og litt HAB men vel verdt det. Etter lunsj i Arta ble via Verde brukt, en nedlagt jernbane som nå er en utmerket grusvei og så noen spennende små grusveier tilbake til Manacor før toget hjem til Alaró. I huset hadde vi avtalt med en Paella-kokk som lagde et godt måltid som ble nytes med bedre viner fra sa Portassa.
Alle pakket sammen syklene for hjemturen søndag, og planene for neste tur begynte å bli lagt.

Noen ord fra deltakerne.

«Jeg syntes turene var bra. Veldig variert. Det er veldig greit å veksle mellom grus og asfalt slik at man belaster ulike deler av kroppen. Grus krever mye fokus på underlaget, og da er det deilig å kunne hvile hodet i ny og ne.»

«Jeg synes selve opplegget var flott. Huset var VELDIG bra med fantastiske omgivelser og en raus og hyggelig vertinne. Jeg liker spesielt godt at du ikke gjør opplegget for stort. Når du lander på store sportshoteller med korridorer, mister du følelsen av vennegjengen.»

Vi kjører neste gang i påsken 2022, 8.-18. april.