Ritverslag Inzain Gravel Mallorca herfst 2021

10-17 oktober 2021 Inzain regelde een grindweek op Mallorca. We waren met 13 mensen en we hadden een geweldige tijd. Het weer was ideaal, 23 graden, zon en weinig wind.

We verbleven in Alaró, een centraal gelegen dorp ver van de toeristische route aan de voet van de Oriënt. Om het zo aangenaam mogelijk te maken hadden wij een Landhuis gehuurd van iets meer dan 1.000 vierkante meter. Naast het zwembad en de yogaruimte (!) beschikt het huis ook over een eigen wijnkelder. Het huis is een oude olijvenfabriek die onze gastvrouw smaakvol heeft gerenoveerd tot een appartementenhotel.

Nadat iedereen was gearriveerd en door onze privé transfer naar het huis was opgehaald, werden de fietsen gemonteerd. Wij beschikken ter plaatse over een mechanische stand, digitale momentsleutel, pomp en al het andere gereedschap dat nodig kan zijn.

Afrekenen ritNa de montage hebben we een kortere rit (55 km) gereden met een mix van asfalt en grind, deels om de ondergrond te voelen en deels om te controleren of alles in orde is met de fietsen. 's Avonds werden er welkomstcava en een Mexicaans diner aangeboden in het huis.

Op Maandag we hebben een ongeveer 16 kilometer lange tocht gereden die direct vanaf het huis begint, rond de vlaktes slingert met koffie in een agro-hotel en daarna lunchen in Sineu, voordat we, via een oude ruïne en ongelooflijke wegen, onze weg terug vinden naar Alaró. Daar aangekomen had Risto een echt barbecuediner georganiseerd waarvan we genoten met wijn, bier en veel gelach.

Dinsdag, tijd voor de eerste rondleiding met onze lokale gids, de eminente Martin. Hij had een rondrit gemaakt Campo's. Een compleet nieuw gebied voor mij en we hebben een ongelooflijke variëteit mogen ervaren met onverharde wegen, paden, singletracks en fantastische uitzichten. Zonder hem hadden we veel van deze pareltjes nooit kunnen vinden. We hadden een privébus die ons daarheen en naar huis bracht. Sommigen kozen er echter voor om in plaats daarvan opnieuw de weg op te gaan. We kwamen op hetzelfde tijdstip aan, terwijl de rest van ons "gedwongen'Drink een biertje of twee in Campos.

Woensdag bleek een goede rustdag, velen gingen naar Palma voor een korte wandeling en winkelen. De Rapha-winkel kreeg bezoek. Anderen maakten van de gelegenheid gebruik om te ontspannen in Alaró en te genieten van de zon bij het zwembad.

Op Donderdag sommigen kozen ervoor om Berg op asfalt te rijden. Een tip is om twee paar wielen mee te nemen als je ruwe banden hebt voor grind. Degenen onder ons die geen bergen wilden rijden, maakten een uitstapje naar Albufera, het nationale park vlakbij Alcudia. Het bood nogal wat avonturen, zoals het verliezen van de batterij voor de SRAM AXS en een gebroken ketting! Maar alles is gelukt en we hebben een geweldige dag gehad. Omdat het laat werd, kozen we ervoor om vanuit Sa Pobla de trein naar huis te nemen. 's Avonds was er een wijnproeverij en een lezing door Dan van de nieuwe Bodegan, zie Rotes. In de eigen wijnkelder van Fressa werden zelfgemaakte tapas geserveerd, vertelt Portassa. Jammie!

Sineu was aan de beurt Vrijdag. Martin had een zwaar avontuur gecreëerd in de bergen rond de stad, veel echte Hike-a-Bike maar ook hele mooie wegen. Er waren dubbele vijgen nodig. Mallorca heeft een uitstekend treinnetwerk dat fietsen mogelijk maakt, een geweldige manier om vervoer te vermijden gebruik het hele eiland.

Zaterdag het was het einde en we hadden het beste voor het laatst bewaard. Parc Llenfant ten noorden van Arta, waar we werden gereden door ons privévervoer. Ongelooflijk mooi maar ook heel pittig, steile hellingen en wat HAB maar zeker de moeite waard. Na de lunch in Arta werd via Verde gebruikt, een niet meer gebruikte spoorlijn die nu een uitstekende onverharde weg is en vervolgens een aantal spannende kleine onverharde wegen terug naar Manacor voordat de trein naar huis naar Alaró vertrekt. In het huis hadden we afgesproken met een Paella-chef die een geweldige maaltijd creëerde die werd genoten met betere wijnen uit sa Portassa.
Iedereen pakte zijn fietsen in voor de terugreis op zondag en er werden plannen gemaakt voor de volgende reis.

Een paar woorden van de deelnemers.

“Ik vond de rondleidingen goed. Zeer gevarieerd. Het is heel goed om grind en asfalt af te wisselen, zodat je verschillende delen van het lichaam belast. Grind vergt veel focus op de ondergrond en dan is het fijn om je hoofd zo nu en dan even rust te kunnen geven."

“Ik vind de regeling zelf geweldig. Het huis was ECHT heel goed met een fantastische omgeving en een gulle en aardige gastvrouw. Ik vind het vooral leuk dat je het arrangement niet te groot maakt. Als je in grote sporthotels met gangen belandt, raak je het gevoel van de vriendengroep kwijt."

De volgende keer lopen we tijdens Pasen 2022, van 8 tot 18 april.